Rulla fram på Nyår?

Kanske jag kommer vara den som gör det?

Det är, omöjligt kanske jag inte ska säga, eller jo, omöjligt för mig att äta "smal-mat" när det är semester med 10 pers.
Första dagen med mitt beslut dock har gått bra.

Vi äter hemma idag, steker kött. Kyckling och klyftpotatis i ugn. Sallad med fetaost. Halloumi och nötter som snacks innan. (Alla var väl rätt så hungrig när vi satte igång med maten så det var nödvändigt.)

Låter ju som att jag kan äta smalt med denna maten. Visst. Men jag har ju snöat in mig på att olivoljan innehåller så sjukt mycket kalorier. Och det tänker inte folk på. Och jag var inte den som hällde oljan på potatisen. Inte jag som hällde på kycklingen. Inte jag som hällde oljan i pannan för stekning av kött. Så det blir mycket.

Jag kommer ju välja liiite potatis och ingen bea-sås. Men allt runtom blir mycket i slutändan när man själv inte håller i tyglarna. Som jag kommer få göra efter nyår. Det ska faktiskt bli sjukt skönt att hårdköra på nyttig mat och träning(Marias kost och träningsscheman). Nu känner man sig så hjälplös.

Jag menar, valde en tonfisksallad på stranden idag. Det var bara gurka, sallad, tomat och tonfisk. Men såklart olja.
Så oavsett hur jag försöker(fast jag njuter ju ändå av maten i Dubbe för det är ju trist att välja bort god mat när man är utomlands. Det är ju ändå en stor del av upplevelsen. Tycker jag. Så tro inte att jag försöker leva på sallad. Det gör jag inte!) så blir det ändå inte så bra som det hade varit hemma. Om jag hade varit hemma inför nyår så hade jag nog varit ganska nära mitt viktmål. Nu går det åt andra hållet. Ledsen att säga det, men det går uppåt.

Och har tänkt att jag kan göra egen lunch av..sallad och tonfisk och ta med i en kylbag bara för mig. Men bara jag av tio personer när de provar ngt lunchställe på stranden. Sitta och kolla på när de äter? Nej. Njuta mer av semestern än så vill jag.

Det är bara klagoord jag kommer med.
Nog tjatat. Det är som sagt juletider, jag befinner mig i ett utomordentligt härligt land med sjukt god mat och en underbar släkt. Så jag ska njuta och inte ha ångest. Det är bara svårt. Men övning ger färdighet.

Skönt att skriva av sig sina ångest-tankar i alla fall. Rekommenderas!

Kanske skulle varnat i rubriken att inlägget inte är så mycket av "läsvärde";)

Återkommer senare ikväll med inlägg om shoppingcenter vi varit på en snabbis idag: Ibn Battuta Mall. Hittade bland annat rea på sportkläder och kosttillskott. Återkommer:D
Puss!

Kommentarer
Postat av: Jessica

NJUUUUUUT nu månaden ut, det kommer du må bra av så tar vi tag i det sen igen:)



PUSSS

2009-12-22 @ 20:39:45
URL: http://lonkakola.blogg.se/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Oxelösund 10 Juli. Göteborg 22 Augusti.
RSS 2.0